top of page

נינג'ה ומלך כובשים את קאן ברכיבה על חמור

נכתב ופורסם במקור על גיגי מאירי באתר התעשיה ב- 09.05.2018

Alon and Matan at Cannes FF 2018


נשמע כמו חידה? לא למי שמכיר את דונקישוט פילמס, שמציגים בימים אלה את הסרט העצמאי שהפיקו, "המלחינה", בשוק הסרטים בקאן.


את חברת ההפקות דונקישוט של מתן מלך ואלון נוימן (הבמאי, לא השחקן) אני מכירה כבר הרבה זמן. הם מתמחים בעשיה מאד לא שגרתית, פורצים גבולות שמעטים היוצרים הישראלים שפורצים אותם ללא גב כלכלי, תמיכה ממשלתית או קרנות למיניהן. כשהם מחליטים שהם עושים סרט, הם עושים אותו. וזה דבר מעורר השראה בכל מובן.

הדיי ג'וב שלהם מחזיק אותם בין הגשמת חלום אחת לשניה. אלון במאי פרסומות בחברת ויסטה סיסטם ומתן מלך עורך וידאו ומפיק באגף ההדרכה של משטרת ישראל. אלון גם עובד בימים אלה בפרה פרודקשן של הסרט הבא של סדרת הנינג'ה האמריקאי, שהוא יביים. (ופגשנו אותו פה לרגל זה בעבר)

בימים אלה מציגים חברי דונקישוט פילמס את הסרט העצמאי החדש שלהם, "המלחינה", במסגרת שוק הסרטים הבינלאומי של פסטיבל קאן Marché du Film. מסגרת יוקרתית ואיכותית בה הם הסרט הישראלי היחיד.

Alon Newman and Matan Melech at the Red Carpet event at Cannes FF 2018

ספרו קצת על ההפקה של המלחינה, מדובר בסרט עצמאי נכון? איך טכנית הצלחתם להפיק אותו?

אלון: אני קראתי את התסריט של זוהר לוי והתאהבתי. גייסתי אנשים לנושא הזה, ופשוט האמנתי שהפרויקט חייב לצאת אל הפועל. האמונה הביאה תקווה, התקווה הביאה עשיה, והעשייה הביאה את האנשים הנכונים, וככה יצרנו את הסרט.

מתן: אנחנו הולכים כברת דרך 9 שנים כקבוצת יוצרים, כדונקישוט פילמס, וגייסנו את כל האנשים שהולכים איתנו. הם האמינו.. ובאו, "מה, עוד פיצ'ר? באים. " אלון: לקחו בדיוק עשרה חודשים מהיום שהתחלנו לצלם ועד ההקרנה - כמו שהתחייבנו לקיים מול כל האנשים שעזרו לנו במימון ובעשייה עצמה. הבטחנו 10 חודשים בול מתחילת הצילומים ועד הקרנת האקדמיה, ועשינו את זה. הסרט מוכן.


איך מימנתם את הסרט?

קודם כל פנינו לקרן הקולנוע הישראלי וקיבלנו תקציב קטן לפיתוח ההפקה. אחרי זה שנינו עשינו גיוס המונים וגם השקענו הון עצמי, ובסופו של דבר הסרט הזה מורכב מהאנשים שבאו ועבדו ותרמו את הזמן שלהם, למעשה, לסרט. רוב הצוות עבדו בהתנדבות ובדיפר. חלק קיבלו תשלום סמלי, אז אם אנחנו מחשבים את כוח האדם ואת כל שעות העבודה של הסרט כולל הפרה והפוסט פרודקשין, יצא שהתקציב שלו עמד על סביבות 800 אלף ₪... ולשם השוואה סרט ישראלי מופק בדרך כלל בתקציב ממוצע של 2.5 מיליון ₪.


אם היינו מחכים למימון ותקציב מלא זה לא היה קורה. קרנות הקולנוע לא מכוונות לקהל אלא לפסטיבלים. החלטנו שבכסף שכבר היה לנו על הסרט הזה, יחד עם הון עצמי וכסף מגיוס המונים וספונסרים שהצטרפו אלינו נוכל להפיק את הסרט עד סוף ימי הצילום... התחלנו בצילומים ותיכננו לבקש מהקרן תמיכה להשלמת הפקה בהמשך, וזה מה שעשינו. לצערנו קיבלנו תשובה שלילית. בעזרת העורך טל קלר שהפך להיות גם מפיק הפוסט של הסרט סיימנו את הראפ קאט ואז כשהיה לנו ראפ קאט מצויין הצלחנו לרתום את כל אנשי הפוסט, רובם בהתנדבות.


סיפור מעניין הוא שהסרט הזה היה אמור להיות גמור ב-14 ימי צילום. לסרט לוהקה לוסי דובינצ'יק. לאחר שלושה ימי צילומים נודע לנו ממשפחתה שהיא לא תשתתף בסרט שלנו למשך השלושה שבועות הקרובים. המשפחה לא מסרה לנו מידע מעבר לכך. הם הציעו לנו או לדחות את הסרט או להחליף שחקנית. מכיוון שאנחנו לא הבנו על מה מדובר ולא יכולנו לדעת האם זה נכון או לא נכון... יצאנו לבדוק בעצמנו, מכיוון שזה היה בוקר יום שישי והצילומים תוכננו להמשיך ביום א' ב- 6 בבוקר. נסענו לחפש את לוסי וכשלא מצאנו אותה ולא קיבלנו תשובות מאף אחד, החלטנו להחליף את השחקנית הראשית בדבי לוין שנטלה על עצמה את התפקיד הראשי לסרט תוך יום וחצי.


מה היה התהליך של להגיש אותו לקאן?

מתן: את ההכנה להגשה לקאן התחלנו בפסטיבל ברלין, ונעזרנו בנעה קשרל. שנינו למדנו אצלה גיוס הון ושיווק בינלאומי לסרטי קולנוע. נסענו לפסטיבל עם נעה כדי ללמוד את השוק, להכין את עצמנו לפסטיבל קאן. הגשנו למסגרת התחרותית וכאשר הבנו שאף סרט ישראלי לא התקבל לשם, הגשנו בקשה להציג בשוק הסרטים. לקח המון זמן עד שקיבלנו את האישור להציג פה. עד הדקה האחרונה צוות הפסטיבל ליווה אותנו ולמעשה רק לפני שבוע קיבלנו את האישור הסופי שהסרט יוצג בפסטיבל.


מה עוד בתכנית עבור "המלחינה"?

אנחנו מגישים לעוד פסטיבלים, מועמדים לפרסי אופיר והיו לנו הקרנות אקדמיה מאד מוצלחות. יש עוד דברים אבל אני עדיין לא חושף. המלחינה הולך מאד להצליח. אני מבטיח.


מה עוד בתכנית עבור דונקישוט?

מתן: עשינו תכנית ל 6 השנים הקרובות, בהן נפיק לא פחות מ 5 סרטים באורך מלא. אנחנו מפתחים תסריטים בחדרי כותבים שלנו, ובסופו של דבר אנחנו כבר נמצאים בפרה פרודקשן של הסרט הראשון שפותח במסגרת חדר הכותבים שלנו שהבמאי אלון נוימן מנחה אותו.


מה זה חדר הכותבים? חדר הכותבים שלנו הוא פרויקט שכבר ייצר שני תסריטים באורך מלא לפיצ'רים. התסריט הראשון כבר בשלבי פרה פרודקשן מתקדמים. בקרוב נעדכן על פתיחת חדר כותבים חדש. התהליך הוא הגשה של תסריט קצר לפי הז'אנר שאנחנו מחפשים לכתוב ומי שעבר שלב מיון אנחנו נפגשים איתו בשלב השני. החדר מורכב בדרך כלל מארבעה עד חמישה תסריטאים בהנחיית אלון. בהמשך השנה ייפתח חדר הכותבים השלישי שלנו ונפרסם לינק להרשמה.


Featured Posts
Recent Posts
Search By Tags
Follow Us
  • Facebook Classic
  • Twitter Classic
  • Google Classic
bottom of page